Muzeum Historii Żydów Polskich
szukaj 
szukaj w   
Wyszukiwanie zaawansowane
 

Biuletyn Informacji Publicznej

RSS Informacja o kanałach RSS Wersja mobilna Wersja dla niepełnosprawnych
 

BIP - Muzeum Historii Żydów Polskich > Menu Podmiotowe > Zasady funkcjonowania > Zasady funkcjonowania

Zasady funkcjonowania

  Drukuj
 

Regulamin organizacyjny Muzeum Historii Żydów Polskich

Rozdział 1 Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Muzeum Historii żydów Polskich, zwany dalej "regulaminem", określa organizację wewnętrzną Muzeum Historii Żydów Polskich, zwanego dalej "Muzeum", w tym:

  1. zasady zarządzania Muzeum;
  2. wewnętrzną strukturę organizacyjną Muzeum; 
  3. zakres zadań Dyrektora, Zastępców Dyrektora oraz Głównego Księgowego Muzeum;
  4. zakresy zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Muzeum.

Rozdział 2 Zasady zarządzania Muzeum

§ 2.

  1. Działalnością Muzeum zarządza Dyrektor.
  2. Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy trzech zastępców:
    1. Zastępcy Dyrektora ds. Programowych;
    2. Zastępcy Dyrektora ds. Komunikacji i Obsługi Klienta;
    3. Zastępcy Dyrektora ds. Organizacyjnych.

§ 3

W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go wyznaczony przez niego Zastępca Dyrektora. W razie nieobecności Zastępcy Dyrektora obowiązki Dyrektora pełni wyznaczony przez Dyrektora pracownik Muzeum w zakresie udzielonego pełnomocnictwa.

§ 4

  1. Komórkami organizacyjnymi Muzeum kierują kierownicy, którzy ponoszą odpowiedzialność  za wykonanie zadań tych komórek.
  2. Kierownik komórki organizacyjnej podejmuje decyzje w sprawach należących do zakresu działania podległej mu komórki organizacyjnej, a niezastrzeżonych do decyzji Dyrektora lub Zastępców  Dyrektora.
  3. Do obowiązków kierownika komórki organizacyjnej należy:
    1. planowanie i nadzorowanie wykonania zadań podległej komórki organizacyjnej w sposób zapewniający pełną, terminową i efektywną ich realizację;
    2. zarządzanie oraz nadzór nad dyscypliną pracy w podległej komórce organizacyjnej;
    3. organizowanie właściwego przepływu informacji w podległej komórce organizacyjnej, 
    4. przygotowanie projektu budżetu podległej komórki organizacyjnej oraz rozliczenie przyznanego budżetu;
    5. opracowywanie okresowych sprawozdań z działalności podległej komórki organizacyjnej zgodnie z przepisami wewnętrznymi Muzeum;
    6. współdziałanie z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w celu realizacji zadań Muzeum;
    7. inne zadania zlecone przez Dyrektora.
  4. W przypadku powierzenia części zadań z zakresu działania danej komórki organizacyjnej Muzeum podmiotowi zewnętrznemu, kierownik danej komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za nadzór nad ich wykonywaniem przez podmiot zewnętrzny.
  5. W przypadku braku kierownika komórki organizacyjnej obowiązki kierownika przejmuje osoba pełniąca jego obowiązki lub właściwy Zastępca Dyrektora.

§ 5

Dyrektor w celu zapewnienia właściwego wykonywania zadań przez Muzeum może tworzyć zespoły projektowe, składające się z przedstawicieli poszczególnych komórek organizacyjnych Muzeum.

Rozdział 3 Wewnętrzna struktura organizacyjna Muzeum

§  6

  1. W skład struktury organizacyjnej Muzeum wchodzą stałe komórki organizacyjne — działy i biura oraz samodzielne stanowiska pracy.
  2. Do komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. I, należą:
    1. Dział Administracyjno-Organizacyjny,
    2. Dział Bezpieczeństwa;
    3. Dział Edukacji;
    4. Dział Finansowo-Księgowy;
    5. Dział Informatyki;
    6. Dział Infrastruktury;
    7. Dział Komunikacji;
    8. Dział Marketingu;
    9. Dział Naukowy;
    10. Dział Programów Publicznych;
    11. Dział Sprzedaży i Obsługi Klienta;
    12. Dział Upowszechniania;
    13. Dział Wystaw;
    14. Dział Zbiorów;
    15. Biuro Kadr; 
    16. Biuro Pozyskiwania Funduszy;
    17. Biuro Projektów.
  3. Do samodzielnych stanowisk pracy, o których mowa w ust. l, należą:
    1. Główny Księgowy;
    2. Główny Kurator Zbiorów;
    3. radca prawny.
  4. W ramach poszczególnych działów lub biur Dyrektor może tworzyć sekcje.
  5. Schemat organizacyjny Muzeum stanowi załącznik do regulaminu.

Rozdział 4 Zakresy zadań Dyrektora, Zastępców Dyrektora oraz Głównego Księgowego Muzeum

§ 7.

  1. Do zakresu zadań Dyrektora należy:
    1. zarządzanie Muzeum oraz jego mieniem; 
    2. wydawanie zarządzeń;
    3. zatwierdzanie planu finansowo-rzeczowego Muzeum oraz jego realizacja;
    4. dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Muzeum;
    5. formułowanie i zatwierdzanie strategii Muzeum;
    6. reprezentowanie Muzeum na zewnątrz;
    7. powoływanie i odwoływanie Zastępców Dyrektora.
  2. 2. Dyrektorowi podlegają:
    1. Zastępca Dyrektora ds. Programowych;
    2. Zastępca Dyrektora ds. Komunikacji i Obsługi Klienta; 
    3. Zastępca Dyrektora ds. Organizacyjnych;
    4. Główny Księgowy;
    5. radca prawny; 
    6. Biuro Projektów.

§ 8

Do zakresu zadań Zastępców Dyrektora należy:

  1. zarządzanie podległymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy, w tym nadzór nad realizacją powierzonych im zadań; 
  2. koordynowanie współpracy podległych komórek organizacyjnych z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Muzeum;
  3. nadzór merytoryczny nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych; 4) inne zadania zlecone przez Dyrektora.

§ 9

  1. Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Programowych należy realizacja strategii i polityki Muzeum w zakresie działalności związanej ze zbiorami muzealnymi, organizacją wystaw, prowadzeniem projektów naukowych i organizacją programów publicznych, upowszechnianiem wiedzy i zasobów materialnych i niematerialnych Muzeum.
  2. Zastępcy Dyrektora ds. Programowych podlegają:
    1. Dział Naukowy;
    2. Dział Programów Publicznych;
    3. Dział Upowszechniania; 
    4. Dział Wystaw;
    5. Dział Zbiorów;
    6. Główny Kurator Zbiorów.

§ 10

  1. Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Komunikacji i Obsługi Klienta należy realizacja strategii i polityki Muzeum w zakresie działalności marketingowej, sprzedaży, obsługi klienta, komunikacji i edukacji. 
  2. Zastępcy Dyrektora ds. Komunikacji i Obsługi Klienta podlegają:
    1. Dział Edukacji;
    2. Dział Komunikacji;
    3. Dział Marketingu;
    4. Dział Sprzedaży i Obsługi Klienta.

§ 11

  1. Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Organizacyjnych należy realizacja strategii i polityki Muzeum w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem, obsługą administracyjną i informatyczną, obsługą infrastruktury, spraw personalnych, rozwojem organizacji Muzeum i pozyskiwaniem środków.
  2. Zastępcy Dyrektora ds. Organizacyjnych podlegają:
    1. Dział Administracyjno-Organizacyjny;
    2. Dział Bezpieczeństwa;
    3. Dział Informatyki;
    4. Dział Infrastruktury;
    5. Biuro Kadr,
    6. Biuro Pozyskiwania Funduszy.

§ 12.

  1. Główny Księgowy prowadzi gospodarkę finansową Muzeum.
  2. Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy:
    1. opracowywanie projektu planu finansowego Muzeum;
    2. sporządzanie sprawozdawczości finansowej Muzeum;
    3. realizowanie dyspozycji środkami pieniężnymi Muzeum;
    4. gospodarowanie środkami finansowymi i materiałowymi Muzeum w sposób racjonalny i efektywny;
    5. terminowa wypłata wynagrodzeń i innych świadczeń pracownikom Muzeum;
    6. prowadzenie księgowości oraz przechowywanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz  innych dokumentów finansowych;
    7. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości Muzeum;
    8. weryfikacja dokumentów finansowych co do ich zgodności z obowiązującymi przepisami, a także kompletności, rzetelności oraz formalno-rachunkowej prawidłowości; 9) inne związane z finansami Muzeum zadania zlecone przez Dyrektora.
  3. Główny Księgowy kieruje Działem Finansowo-Księgowym.

Rozdział 5 Zakresy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Muzeum

§ 13

Do zakresu zadań Działu Naukowego należy:

  1. organizacja i koordynacja projektów naukowo-badawczych oraz współpraca z innymi podmiotami w tym zakresie;
  2. organizacja konferencji naukowych, sesji i wykładów;
  3. współpraca z Działem Wystaw nad projektowanymi wystawami, tworzeniem opracowań i ekspertyz  dotyczących ich treści;
  4. planowanie i realizacja projektów wydawniczych Muzeum; 
  5. prowadzenie biblioteki Muzeum, gromadzenie książek i czasopism pozyskiwanych w drodze  zakupów, wymiany lub darowizn; 
  6. doradztwo i konsultacje merytoryczne na rzecz pozostałych działów Muzeum.

§ 14

Do zakresu zadań Działu Programów Publicznych należy:

  1. przygotowanie i realizacja, we współpracy z innymi działami, oferty programów publicznych Muzeum;
  2. przygotowanie i realizacja publicznych wydarzeń kulturalnych, uroczystości i obchodów; 3) nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi w związku z organizacją wydarzeń kulturalnych; koordynacja wydarzeń publicznych organizowanych w Muzeum.

§ 15

Do zakresu zadań Działu Upowszechniania należy: 

  1. pozyskiwanie, gromadzenie i upowszechnianie informacji na temat historii i kultury Żydów polskich;
  2. prowadzenie Centrum Informacyjnego (CI) Muzeum;
  3. prowadzenie witryn i portali informacyjnych na temat historii i kultury Zydów polskich, w tym portali Wirtualny Sztetl i Polscy Sprawiedliwi;
  4. pozyskiwanie, tworzenie i opracowywanie zbiorów niematerialnych oraz zarządzanie nimi;
  5. ocena, katalogowanie i przygotowywanie pozyskanych zbiorów niematerialnych do ich umieszczenia w bazach danych;
  6. zarządzanie bazami danych zawierającymi zbiory niematerialne, w tym ich bieżące uzupełnianie, aktualizowanie i weryfikowanie;
  7. prowadzenie działań służących rozwojowi zbiorów niematerialnych, w tym związanych z integracją baz danych, wymianą danych i pozyskiwaniem partnerów zewnętrznych dysponujących źródłami danych.

§ 16

Do zakresu zadań Działu Wystaw należy:

  1. obsługa i opieka merytoryczna nad wystawą stałą i jej rozwojem;
  2. przygotowanie, planowanie, organizacja i nadzór nad wystawami czasowymi;
  3. tworzenie, we współpracy z innymi działami, treści interaktywnych i multimediów na wystawy;
  4. zgłaszanie nieprawidłowości związanych z działaniem infrastruktury wspierającej funkcjonowanie wystaw;
  5. współpraca z Działem Zbiorów w zakresie obsługi przemieszczania zbiorów wykorzystywanych na wystawach;
  6. koordynowanie i inicjowanie wydarzeń i publikacji towarzyszących wystawom;
  7. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi w związku z wystawami.

§ 17

Do zakresu zadań Działu Zbiorów należy:

  1. pozyskiwanie, gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie zbiorów Muzeum;
  2. inwentaryzowanie oraz dokumentowanie zbiorów, w tym prowadzenie dokumentacji wizualnej oraz prowadzenie księgi wpływów, księgi inwentarzowej, księgi depozytów, księgi inwentarzowej archiwaliów, księgi dokumentacji fotograficznej, kartotek i katalogu magazynowego muzealiów, a także prowadzenie okresowych skontrów, spisów z natury i inwentaryzacji kontrolnej zbiorów;
  3. dokumentowanie, ochrona i kontrola ruchu muzealiów;
  4. przygotowanie i realizacja strategii kolekcjonowania;
  5. nadzór nad warunkami przechowywania i eksponowania zbiorów;
  6. konserwacja zbiorów i nadzór nad pracami konserwatorskimi;
  7. zarządzanie Centralną Bazą Judaików.

§ 18

Do zakresu zadań Działu Edukacji należy:

  1. opracowywanie oferty edukacyjnej Muzeum dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
  2. organizacja i przeprowadzanie programów edukacyjnych, w tym lekcji muzealnych, warsztatów,  szkół letnich, spotkań i konferencji;
  3. przygotowywanie materiałów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych;
  4. szkolenie i ocena przewodników i edukatorów;
  5. pozyskiwanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi, krajowymi i zagranicznymi, w zakresie edukacji.

§ 19

Do zakresu zadań Działu Komunikacji należy:

  1. obsługa i rozwój kontaktów z mediami w celu kształtowania właściwego wizerunku Muzeum;
  2. przygotowanie i realizacja polityki informacyjnej oraz strategii promocji i komunikacji Muzeum;
  3. przygotowanie i realizacja polityki komunikacji wewnętrznej;
  4. przygotowanie i realizacja kampanii promocyjnych i społecznych Muzeum;
  5. przygotowywanie materiałów reklamowo-promocyjnych Muzeum;
  6. prowadzenie strony internetowej Muzeum i kanałów w mediach społecznościowych;
  7. monitorowanie i archiwizowanie materiałów o Muzeum ukazujących się w mediach.

§ 20

Do zakresu zadań Działu Marketingu należy:

  1. przygotowanie i realizacja strategii marketingowej Muzeum;
  2. przygotowywanie planów i budżetów marketingowych;
  3. analiza danych i przygotowanie raportów o ruchu w Muzeum;
  4. prowadzenie badań marketingowych i ewaluacja działań Muzeum.

§ 21

Do zakresu zadań Działu Sprzedaży i Obsługi Klienta należy:

  1. prowadzenie aktywnej sprzedaży oferty programowej i komercyjnej Muzeum;
  2. pozyskiwanie klientów i obsługa relacji z klientami;
  3. zarządzanie systemem rezerwacji i sprzedaży biletów;
  4. obsługa kas biletowych, punktów obsługi klienta oraz infolinii; 
  5. obsługa zwiedzających na wystawach;
  6. przygotowanie i nadzór nad realizacją umów w zakresie wynajmu powierzchni.

§ 22

Do zakresu zadań Działu Administracyjno-Organizacyjnego należy:

  1. obsługa administracyjna Muzeum;
  2. prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych i obsługi prawnej Muzeum, w tym przygotowywanie projektów umów, regulaminów i zarządzeń;
  3. prowadzenie sekretariatu i recepcji Muzeum;
  4. prowadzenie rejestru faktur, rejestru zarządzeń Dyrektora oraz rejestru upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Dyrektora;
  5. prowadzenie archiwum zakładowego oraz nadzór nad komórkami organizacyjnymi Muzeum w zakresie klasyfikowania akt i przygotowania akt do przekazania ich do archiwum zakładowego;
  6. wprowadzanie usprawnień organizacyjnych w Muzeum;
  7. prowadzenie spraw z zakresu kontroli zarządczej, systemu zarządzania ryzykiem i standardów organizacyjnych;
  8. koordynacja działań związanych z wolontariatem w Muzeum;
  9. obsługa Rady Muzeum i podmiotów współpracujących z Muzeum.

§ 23

Do zakresu zadań Działu Bezpieczeństwa należy:

  1. realizacja zadań związanych z ochrona fizyczną i zabezpieczeniem technicznym zbiorów; 
  2. zarządzanie systemem bezpieczeństwa Muzeum obejmującym ochronę fizyczną osób i mienia, zabezpieczenia techniczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa informacji, danych osobowych, przeciwpożarowego, bezpieczeństwa i higienę pracy;
  3. opracowywanie dokumentów określających zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa Muzeum;
  4. opracowywanie, modyfikacja i uzgadnianie planu ochrony Muzeum;
  5. monitorowanie stanu ochrony Muzeum, przeprowadzanie kontroli w tym zakresie, formułowanie rekomendacji i nadzór nad ich realizacją;
  6. planowanie, koordynowanie i realizacja zadań w obszarze zarządzania kryzysowego i spraw obronnych;
  7. współpraca z podmiotami zewnętrznymi odpowiedzialnymi za świadczenie usług ochrony na rzecz Muzeum;
  8. współpraca w zakresie bezpieczeństwa z właściwymi jednostkami Policji, BOR, Straży Pożarnej,  Straży Miejskiej, obrony cywilnej i innymi.

§ 24

Do zakresu zadań Działu Informatyki należy:

  1. wdrażanie, nadzór, kontrola i utrzymanie infrastruktury informatycznej, baz danych i systemów teleinformatycznych Muzeum;
  2. nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych i multimediów obsługujących wystawę stałą;
  3. nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem multimediów wykorzystywanych na potrzeby wystaw i innych działań programowych Muzeum;
  4. zapewnienie wyposażenia informatycznego i obsługa pracowników Muzeum w zakresie technologii informatycznych;
  5. planowanie rozwoju systemów teleinformatycznych i multimedialnych Muzeum oraz udział w projektach wymagających wsparcia IT.

§ 25

Do zakresu zadań Działu Infrastruktury Muzeum należy:

  1. administrowanie i zarządzanie budynkiem Muzeum oraz terenem wokół niego;
  2. utrzymanie techniczne Muzeum, w tym zapewnienie planowych przeglądów wszystkich urządzeń   i instalacji oraz prowadzenie spraw związanych z remontami budynku Muzeum;
  3. prowadzenie dokumentacji technicznej budynku Muzeum; 
  4. obsługa techniczna wystawy stałej, wystaw czasowych i innych działań programowych Muzeum; 5) obsługa techniczna wydarzeń organizowanych w Muzeum przez podmioty zewnętrzne;  6) prowadzenie inwestycji związanych z modernizacją i rozbudową Muzeum.

§ 26

Do zakresu zadań Biura Kadr należy: 

  1. przygotowanie i realizacja polityki kadrowej Muzeum;
  2. przygotowanie i realizacja polityki rozwoju zawodowego pracowników;
  3. prowadzenie rekrutacji na stanowiska pracy w Muzeum; 
  4. zarządzanie zasobami ludzkimi Muzeum;
  5. koordynacja spraw kadrowych i płacowych Muzeum.

§ 27

Do zakresu zadań Biura Pozyskiwania Funduszy należy: 

  1. tworzenie i wdrażanie strategii oraz procedur pozyskiwania funduszy dla Muzeum;
  2. tworzenie zasad przyjmowania przez Muzeum darowizn oraz zasad honorowania darczyńców;
  3. pozyskiwanie grantów i innych funduszy celowych, w tym przygotowywanie wniosków i umów  o dofinansowanie projektów Muzeum.

§ 28

Do zakresu zadań Biura Projektów należy:

  1. wdrażanie i nadzór nad przestrzeganiem zasad zarządzania programami i projektami;
  2. doradzanie kierownikom programów i projektów;
  3. monitorowanie postępów prac w projektach;
  4. upowszechnianie wśród pracowników wiedzy o standardach zarządzania projektami;
  5. weryfikacja dokumentacji projektowej i przechowywanie dokumentacji poprojektowej;
  6. koordynacja i monitorowanie portfela projektów;
  7. koordynacja tworzenia planów i sprawozdań. 

§ 29

Do zakresu zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:

  1. prowadzenie spraw finansowych Muzeum;
  2. prowadzenie księgowości Muzeum;
  3. prowadzenie obsługi kadrowo-płacowej Muzeum;
  4. prowadzenie rachunkowości zarządczej Muzeum; 
  5. nadzór nad prowadzeniem ewidencji ilościowej i wartościowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych składających się na majątek Muzeum;
  6. kontrola dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalno-rachunkowym;
  7. opracowywanie planów finansowych Muzeum i projektów prowadzonych przez Muzeum oraz nadzór nad ich realizacją;
  8. opracowywanie sprawozdań o charakterze finansowym dla potrzeb zewnętrznych i wewnętrznych Muzeum;
  9. przygotowywanie okresowych analiz, raportów i sprawozdań, w tym finansowych, z działalności Muzeum;
  10. prowadzenie z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miastem Stołecznym Warszawa oraz Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce bieżących uzgodnień w sprawach finansowych;
  11. wspieranie komórek organizacyjnych Muzeum w sprawach finansowych.

§30

Do zadań Głównego Kuratora Zbiorów należy:

  1. identyfikacja, wyszukiwanie i pozyskiwanie zbiorów do kolekcji wg przyjętej strategii;
  2. opracowywanie zbiorów;
  3. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów pomocnych w rozbudowie kolekcji;
  4. eksperckie konsultowanie i weryfikacja opisów obiektów;
  5. kuratorskie oprowadzanie po wystawie stałej oraz szkolenie i egzaminowanie przewodników; 6) inne zadania związane ze zbiorami Muzeum zlecone przez Dyrektora.

§ 31

Do zadań radcy prawnego należy:

  1. udzielanie porad oraz sporządzanie opinii prawnych;
  2. opiniowanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora;
  3. opiniowanie umów zawieranych przez Muzeum i treści innych oświadczeń woli;
  4. udział w negocjacjach umów nietypowych lub skomplikowanych;
  5. występowanie w imieniu Muzeum przed organami wymiaru sprawiedliwości i organami administracji publicznej;
  6. koordynowanie współpracy z zewnętrznymi kancelariami prawnymi;
  7. informowanie o zmianach przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania Muzeum.

Rozdział 6 Postanowienia końcowe

§ 32

Regulamin oraz jego zmiany podaje się do wiadomości pracownikom zatrudnionym w Muzeum.

§ 33

Szczegółowe zadania pracowników Muzeum określają zakresy obowiązków ustalane przez Dyrektora.

§ 34

Zmian regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.

 
 
Wprowadził BZMW/ext.mgarsztka 10-12-2010
Aktualizujący Cybulska Aleksandra 16-09-2020
Zatwierdzający Keller-Zalewska Dorota 16-09-2020
Publikujący Bartold Jan (Gabinet Prezydenta (GP)) 16-09-2020
Liczba odwiedzin: 6527
Rejestr zmian